ЈорданПетровски
ЈорданПетровски-ЦРНИ
      
Posts: 17,680
Joined: Mar 2010
Reputation:
36
|
Quote:СИСТЕМСКО-СТРАТЕШКИ ПРИСТАП ЗА ЕДИНСТВЕН КОНЦЕПЦИСКИ ПОГЛЕД (ВИЗИЈА) ЗА ПРЕДВИДУВАЊЕ НОВИ И РЕВИДИРАЊЕ НА НЕКОИ ОД СТРАТЕШКИТЕ НАСОКИ ВО СТРАТЕГИЈАТА ЗА РЕФОРМИ НА ПРАВОСУДСТВОТО (2017 – 2022) СИСТЕМСКО – СТРАТЕШКИ ПРИСТАП ЗА ПОТРЕБАТА ОД ДОПОЛНУВАЊЕ НА СТРАТЕГИЈАТА ЗА ПРАВОСУДСТВО (2017 – 2022)
Самиот текст на Стратегијата за правосудството содржи многу точни констатации, а во најголем дел набележани се општо прифатливи цели, кои што рационално никој не може да не ги прифати. Така што, ако ги изземеме суштинските забелешки од генерално стратешки аспект, оваа стратегија може да се смета за солиден документ базиран на препораките на Прибе, Извештаите на Европската комисија за напредокот на Македонија, мислењата на Венецијанската комисија и други меѓународни и домашни невладини организации (Assessment and recommendations of the Senior Experts’ Group on systemic Rule of Law issues Brussels, 2017; Recommendations of the Senior Experts’ Group on systemic Rule of Law issues relating to the communication intercepception, 2015; European Commission Progres Report, 2016). Имено, Владината стратегија од ноември, 2017 година претставува добра основа за крупен зафат со кој може да се придонесе за рационализацијата и економичноста во работењето на судовите и јавните обвинителства. Оваа операција бара многу прецизни квантитативни анализи, бидејќи во спротивно може да влијае врз неефикасноста на правосудството. Меѓутоа,, иако стратегијата претставува добра основа за реформски зафат на обемот, рационализација на бројот на судови и судии, објективизирани критериуми за избор, унапредување, утврдување одговорност на судиите и јавните обвинители, мораме да имаме предвид дека според пристапот на кој е конципирана, суштински, квалитативно не задира во структурни промени во правосудството, со што би можело сериозно да се промени квалитетот на работата во правосудството, особено во случаите на висока корупција и институционален тип на организиран криминал, каде што владеењето на правото најмногу се загрозува и каде што политичките влијанија и притисоци од секоја актуелна власт природно биле и ќе останат најголеми. Тоа е една од најголемите објективни закономерни тенденции во општеството, присутни низ целата историја на човештвото, која уште пред околу 300 години ја открил Монтескје и ја искажал во тезата: “Секоја власт тендира кон злоупотреба на својата моќ“. А големиот Француски просветител Волтер додал: “ На малкумина луѓе на светот нема да им се заврти во главата на високи висини и на високи позиции на власт“ Немаме простор за да ја објасниме длабоката суштина на оваа закономерна тенденција, од која има само многу ретки примери на исклучоци, што се бројат на прсти од една рака во целата светска историја. Занемарувањето или релативизацијата на значењето на оваа законитост е речиси еднакво со занемарувањето на природните законитости за гравитација или биолошката законитост дека секој еден жив организам, ако не пие вода и не јаде после определено време ( некој подоцна, некој порано) ќе мора да се соочи со смртни последици. Тоа е неминовноста на науката. Овде сакам само да ве потсетам да не ја потценувате науката, макар таа била општествена, БИДЕЈЌИ И ВО ОПШТЕСТВОТО ПОСТОЈАТ ЗАКОНОМЕРНОСТИ, со таа разлика што не се толку видливи како во природата. Дотолку повеќе, силата на оваа закономерна тенденција дополнително доаѓа до израз во услови на специфични детерминирачки фактори, кои што, доколку делуваат негативно, неминовно го загрозуват владеењето на правото во секоја земја, а особено тука треба да ја имаме предвид РСМ. Специфичните детерминирачки фактори се однесуваат на: специфичниот тип на менталитет, посебни обичаи, посебниот тип на полтичка култура, низок степен на општествена свест ( чии што деривати се: ниска правна свест, недоволна политичка воља, морален интегритет и сл.), отсуство на демократска традиција и долготрајна државност. Оттука, меѓународните стандарди претставуваат минимум под кој не смее да се оди. Секако дека треба неизоставно да ги прифатиме. Но, тоа не значи дека не треба да ги надминеме овие стандарди. Напротив, тоа не само што е пожелно, туку според мене, не можат да се надминат нестандардни состојби на системско-ендемска корупција, која системски и систематски го загрозува владеењето на правото во РМ, децении назад, само со стандардни решенија врз база на меѓународни стандарди и одлични решенија, кои даваат одлични резултати, но во сосема различни услови и фактори, врз основа на кои функционираат високо развиените земји. Едно одлично прашање-парабола, многу подобро го илустрира целиот проблем: Дали ако ги превземеме одличните уставни и законски решенија, што даваат одлични резултати во високоразвиените земји, како што се: Германија, Франција, Холандија, Данска или Шведска, ќе станеме и ние како нив? Најголем процент од сите интервјуирани лица, на ова прашање одговараат негативно. Малиот процент на одговори кои се спротивни на претходните, имплицираат друго логично прашање: зошто, тогаш, нам би ни биле потребни сите тие силни “научници“. Можеме ли да повикаме преведувачи да ги преведат уставите и законите на овие земји-репери и ние да станеме како нив? На овој начин, повторно доаѓаме до одговорот на претходно поставеното прашање! И покрај сите овие сознанија, тоа што го правеа досега нашите најекспонирани општествени научници, преку учеството во комисии и работни групи за измени и дополни на законите, преставува некритичка примена на компаративниот метод и еклектичка комбинација на повеќе законодавни решенија од компаративните системи, без да има квалитативна факторска анализа на специфичните детерминирачки фактори, кои се различни од земја до земја, а да не зборуваме за разликите меѓу неразвиените и високо развиените земји на западната цивилизација. Компаративниот метод е значаен метод, но овој метод мора да биде доведен во врска со конкретна квалитатитвна факторска анализа и квалитативна синтеза, затоа што специфичните детерминирачки фактори се објективни лимити од кои што буквално зависи спроведувањето или неспроведувањето на било која идеја или проект во било кое општество на земјата планета (Ерих Фром, 1989). Во таа насока, Стратегијата за реформи на правосудството, воопшто нема конкретен стратешки пристап, на кој начин се предвидува да бидат решени најголемите проблеми во правосудството. Без предвидување генерален правец во кој треба да бидат содржани основните контури на начинот – како ќе се решат најголемите проблеми, овие стратешки насоки преставуваат само обичен список на желби. Имено, секоја вистинска стратегија, мора во себе визионерски да ги предвидува генералните пристапи – на кој начин се планира долгорочно и системски стабилно да бидат решени определените проблеми. Додека пак, тактиката односно акциските планови се занимаваат со утврдување на мерките (активностите), конкретно надлежните субјекти и динамиката (роковите) во кои што треба да се реализираат стратешките цели во определниот конкретен општествено-историски миг, во една многу поконкретна, детализирана модификација на решенијата, што се веќе претходно предвидени во генералниот стратешки пристап. Во таа смисла, во оваа Стратегија недостасуваат (ги нема) најбитните стратешки насоки, или, има само нафрлање на празни стратеши насоки без јасен генерален пристап, како, на кој начин ќе се остварат зацртаните цели. Од ова тврдење претставуваат исклучок само стратешките насоки, во врска со потребата од квалитативни и квантитативни критериуми за избор и унапредување на судии и јавни обвинители, како и утврдување дисциплинска и стручна одговорност на судиите и јавните обвинители. Исто така, исклучок преставуват стратешките насоки кои се од материјално-техничка природа, како и потребата за кадровска пополнетост. Според тоа, проблемот на стратегијата е во тоа што темелите на кои треба да се базираат длабоките структурни реформи во правосудниот систем се премногу слаби. Тоа е нешто слично, како да градите куќа, која однадвор е многу убава, затоа што има одлична фасада, ентериер и покрив, но ако темелите се слаби, таа куќа може при помал потрес да се распадне како “кула од карти“. Во случајот со Стратегијата, така, како што е проектирана, одговорно тврдам дека е неопходно да биде дополнета во неколку најзначајни точки, со цел нејзините основи да бидат поставени на здрави темели. Исклучително е значајно на самиот почеток да се спомене дека во јавниот дискурс е мошне често присутна тезата дека залудни се сите реформи, измени на закони итн, ако не се промени свеста кај луѓето, бидејќи луѓето се главните носители на институциите и спроведувањето на законите. Оваа, инаку точна теза, не е потполна и таа само делумно ја рефлектира реалноста. Имено се испушта од предвид ноторниот емпириски и историски факт дека свеста најтешко и најбавно се менува. Со воспоставувањето на предложениов систем (види подолу), свеста ќе биде поттикната многу побрзо да се менува, зошто системот многу конкретно и повратно ќе влијае врз менувањето на свеста на нашите луѓе. Во спротивно треба ли да чекаме уште 50-100 години да се смени свеста по еволутивен пат? (Ралф Дарендорф, 1990; Лабовиќ, 2016). Или, треба ли да помислуваме на несериозните идеји, какви што ги има во јавниот дискурс дека ни е потребен “увоз“ на нови луѓе, обвинители, судии, експерти и политичари со поразвиена свест од странство? Сигурно дека не. Добар доказ за тоа дека и нашите луѓе со таа “наша“ свест и менталитет можат и овде да функционираат е фактот што истите тие наши луѓе, со истата таа “наша“ свест и “наш“ менталитет, кога ќе отидат во држави каде што системот функционира (но, на сосема други основи, кои ние ги немаме), нашите луѓе релативно бргу ја менуваат свеста и се прилагодуваат на новиот систем. Токму затоа е потребна една квалитативно – радикална реструктурализација во нашата нормативно-институционалната структура, особено во правосудството.
|
|